Butterfly Tai Chi

China heeft een lange traditie van vechtkunst beoefening. Kenmerkend voor de Chinese vechtkunsten is het gebruik van chi (pinyin spelling: ). Dit is volgens de Chinezen de vitale levenskracht die overal doorheen stroomt.

Zij geloven dat iemand door middel van chi een veel grotere en sterkere tegenstander kan verslaan. Vandaar dat zij tijdens hun intensieve training niet alleen werkten aan een ijzersterke conditie, maar ook veel aandacht besteedden aan het leren omgaan met deze vitale levenskracht. De Chinese krijgers kregen door deze combinatie van lichaamsbeweging en werken met chi een uitstekende gezondheid. Ze merkten dat deze positieve effecten op de gezondheid sterker werden als ze de bewegingen op een langzame manier uitvoerden. Uiteindelijk ontwikkelden ze een oefenmethode die we tegenwoordig kennen als tai chi. De elegante bewegingen die men bij tai chi maakt hebben duidelijk hun oorsprong in de vechtkunst. De nadruk is echter volledig komen te liggen op het gezondheids-bevorderende effect.

Wetenschappelijke studies lijken te bevestigen dat tai chi de gezondheid daadwerkelijk bevordert. Genoeg reden dus om eraan te beginnen. Er zijn alleen een aantal dingen die het lastig maken tai chi te beoefenen. Ten eerste moet je een hele reeks ingewikkelde bewegingen onthouden, ten tweede duurt een sessie vrij lang en ten derde heb je veel ruimte nodig omdat je bij tai chi in verschillende richtingen stapt.

Vechtkunst-expert en tai chi leraar Martin Faulks was daarom op zoek naar een manier om deze belemmeringen te ondervangen. Hij had alleen geen idee hoe. Maar op een dag zag hij een vlinder zich opwarmen door met zijn vleugels te klapwieken. De vlinder stond stil, maar door het klapwieken kwam de doorstroming van energie goed op gang. Deze observatie inspireerde Faulks tot het ontwikkelen van een nieuwe tai chi benadering. Hij noemde zijn benadering ‘Butterfly Tai Chi‘ (Vlinder Tai Chi).

De Butterfly Tai Chi bestaat uit een klein aantal oefeningen die zodanig zijn ontworpen dat er een optimale doorstroming van energie in het lichaam ontstaat. Net zoals Faulks’ vlinder blijf je tijdens het oefenen op één plek staan. Hierdoor heb je maar heel weinig ruimte nodig. En omdat het maar een paar oefeningen zijn, kost het weinig tijd. Ideaal voor als je klein behuisd bent en het druk hebt!

Onlangs heb ik instructievideo’s van Martin Faulks gedownload. Met behulp van deze video’s heb ik de Butterfly Tai Chi aangeleerd. Het zijn eenvoudige oefeningen, dus ik had ze snel onder de knie. Ik heb gemerkt dat de oefeningen verbazend effectief zijn. Na een sessie Butterfly Tai Chi voel ik me kalm en alert. En het is erg fijn dat ze weinig ruimte innemen. Dat was een uitkomst toen ik vorige week in Engeland op vakantie was. Voor reguliere yoga-oefeningen was gewoon geen ruimte. Maar Butterfly Tai Chi ging uitstekend in het kleine vakantieverblijf.

Als je ook deze tai chi oefeningen wilt leren, dan kun je het beste net als ik de instructievideo’s van Martin Faulks downloaden. Dit kost wel geld; ik heb de complete set (Warm Up, Basic & Advanced) voor £ 9,99 gedownload.

Het is te vinden op:

http://butterflytaichi.co.uk/

Hieronder kun je een promo video bekijken die Martin Faulks op YouTube heeft gezet:

Print Friendly, PDF & Email
Share