Torsie in Geknielde Lunge

Elke lichaamshouding waarbij één been naar voren geplaatst is – met gebogen knie en de voet plat op de grond – terwijl het andere been naar achteren geplaatst is, kan een lunge worden genoemd (het is een Engels woord, qua uitspraak klinkt het ongeveer als ‘lunzj’). Een voorbeeld hiervan is de krijger (Virabhadrasana). Deze houding is tamelijk zwaar voor het voorste been.
Bij de oefening die hieronder beschreven wordt ga je ook uit van een lunge-positie, maar die is niet zwaar om uit te voeren. Dit is omdat de knie van het andere been op de grond rust. Vanuit deze gemakkelijke lunge buig je voorover en maak je een torsie.

Instructies

Kom staan op de knieën (a).

Torsie Geknielde Lunge a

Zet de rechter voet voor je op de grond, je onderbeen is verticaal, de knie is in een hoek van 90°. Je bent nu in de lunge-positie (b).

Torsie Geknielde Lunge b

Adem in en op de uitademing buig je vanuit de heupen met een rechte rug voorover. Zet je handen aan weerszijde van je rechtervoet. Als je bovenlichaam op het rechter bovenbeen is, kun je de rug ontspannen. Kijk naar de grond voor je (c).
Misschien lukt het je om de handen vrijwel plat op de grond te krijgen, als dat niet lukt en alleen de vingers de grond raken, dan is dat ook prima.
Adem in deze positie in.

Torsie Geknielde Lunge c

Op de uitademing breng je je rechterarm omhoog totdat die recht omhoog wijst. Terwijl je dit doet, maak je een torsie in je ruggengraat. Kijk naar je rechterhand. Je linkerhand blijft op de grond rusten. Stel je voor dat je linker- en rechteram precies in elkaars verlengde zijn (d).

Torsie Geknielde Lunge d

Op de inademing kom je weer terug uit de torsie; je brengt je rechterarm weer omlaag en zet je hand weer naast je voet (e).

Torsie Geknielde Lunge e

Herhaal de oefening nog 2 à 3 keer. De laatste keer kun je gedurende een paar ademhalingen in de torsie blijven.

Doe de oefening nu voor de andere kant (lees in bovenstaande beschrijving ‘links/linkerkant’ waar ‘rechts/rechterkant’ staat en vice versa).

 

Print Friendly
Share