Sierlijke Draai

Deze stimulerende oefening is een combinatie van draaiing en achteroverbuiging van de rug. Niet alleen is het een effectieve oefening, het ziet er ook nog eens zeer elegant uit.

Uitvoering

  1. Sta met de voeten op ongeveer 50 cm uit elkaar.
  2. Adem in en hef armen zijwaarts tot op schouderhoogte (a).
  3. Adem uit en draai de romp rechtsom. Breng de linkerarm omhoog en zet de rechterhand op de achterkant van het linkerbovenbeen. De romp is niet alleen gedraaid, maar ook wat achterover gebogen (b).
  4. Adem even door in deze houding. Kijk of je nog iets verder kunt draaien met de romp, maar forceer niets.
  5. Adem in en keer weer terug naar de beginhouding (a).

Herhaal de oefening een paar keer, adem de laatste even keer door in de eindhouding (b).

Doe de oefening nu voor de andere kant (lees in bovenstaande beschrijving ‘links/linkerkant’ waar ‘rechts/rechterkant’ staat en vice versa).

Als je hiermee klaar bent, doe dan de Lappenpop of Zwaan als tegenhouding

Baten

De oefening heeft een stimulerende werking op het zenuwstelsel, de ademhaling, bloedsomloop en alle hoger gelegen organen (maag, longen, lever, milt en pancreas). De hele romp wordt verruimd.

Verder werkt het in op het zonnevlechtchakra, hartchakra en keelchakra. (Chakra’s zijn langs de ruggengraat gelegen ‘energiecentra’. Meer informatie hierover zal in de toekomst op het YogaBlog verschijnen.)

Print Friendly
Share