Kangoeroe

Deze oefening is een variatie op de ‘Malasana’. Terwijl je gehurkt zit, buig je voorover. Het is een uitstekende oefening om de gewrichten in de benen soepel te maken.

Uitvoering

Zit in hurkzit, voeten plat op de grond, romp voorover tussen de knieën. Leg de handen voor je op de grond. De onderarmen liggen plat op de grond.
Ontspan je in de houding te. Adem rustig en regelmatig.

Kangoeroe houding, variatie op de Malasana

Baten

  • Maakt heupen, enkels en bekkenbodem soepel.
  • Gunstig voor onderrug en buikorganen.
  • werkt grondend; bevordert dus een gevoel van ‘stevig met beide benen op de grond staan’.
  • Rustgevend (zoals alle voorwaartse buigingen).

Opmerkingen

  • Het kan zijn dat je de voeten niet plat op de grond krijgt. Dit geeft niet. Accepteer het voor het moment. Voor de meeste Westerlingen is de hurkzit aanvankelijk erg moeilijk. Dit komt omdat we voornamelijk op stoelen zitten. Als je met regelmaat de hurkzit aanneemt, zul je merken dat je je voeten uiteindelijk wél plat op de grond krijgt.
  • Als het niet lukt om je onderarmen plat op de grond te krijgen, geef je dan gewoon over aan de zwaartekracht en kijk hoever je komt.
  • Als de onderarmen wel op de grond komen, ga er dan niet op steunen.
Print Friendly
Share