Heilige Vijgenboom

Deze sierlijke evenwichtsoefening is eenvoudig uit te voeren. De eenvoud neemt echter niet weg dat de oefening verassend opwekkend is. De houding is genoemd naar de Ficus religiosa, een vijgenboomsoort die ook wel als de ‘bodhi-boom’ bekend staat. Volgens de legende raakte Boeddha verlicht toen hij onder een dergelijke boom zat te mediteren.

Uitvoering

  1. Sta rechtop, de armen hangen hierbij ontspannen langs het lichaam (a).
  2. Verplaats het gewicht naar de linkervoet. strek de linkerarm langs het hoofd verticaal omhoog (b).
  3. Hef het rechterbeen achterwaarts omhoog. Blijf echter rechtop staan, hel niet met de romp voorover. Als het goed is, is er een lichte holling in je onderrug (c).
  4. Hef de rechterarm zijwaarts op tot schouderhoogte (d). Je bent nu in de eindhouding (e). Adem even door.
  5. Ga weer terug naar de beginhouding. Observeer even.
  6. Doe de oefening nu ook voor de andere kant (lees in bovenstaande beschrijving ‘links’ waar ‘rechts’ staat en vice versa)
  7. Als je de houding ook voor de andere kant gedaan hebt, ontspan dan even in de Lappenpop.
  8. Kom dan weer rechtop staan en observeer de uitwerking van de oefening.

Baten

De volgende baten worden aan deze oefening toegeschreven:

  • helpt de luchtwegen schoonhouden;
  • bevordert de bloedsomloop;
  • verbetert de co√∂rdinatie en het concentratievermogen (omdat het een evenwichtsoefening is).

 

Opmerkingen

Als je het moeilijk vindt je evenwicht te bewaren, richt je blik dan op een stilstaand punt voor je (een vlekje op de muur of iets dergelijks).

___________
Bronvermelding:
De hierboven beschreven wijze waarop de oefening wordt uitgevoerd, is grotendeels gebaseerd op een beschrijving uit de ‘Yoga Box’ van Stella Weller.

Print Friendly
Share