Hagedis

De hagedis is een zeer zware oefening die vele spiergroepen tegelijk aanspreekt. Het is één van de weinige yoga oefeningen die de biceps versterken.

Uitvoering

Ga op de buik liggen. Spreid de armen en benen in een hoek van ongeveer 45° ten opzichte van de middenlijn van je ruggengraat. Houd de ellebogen niet helemaal gestrekt, maar iets gebogen.

  1. Adem in en hef het lichaam van de grond. Je steunt hierbij met het lichaam op de tenen en de handpalmen (zie onderstaande afbeelding).
  2. Blijf even in deze houding en adem door.
  3. Adem uit en laat je lichaam weer op de grond zakken en ontspan.

Herhaal dit 2 tot 6 keer.

Baten

Deze oefening maakt het lichaam sterk en vergroot de opname van prana (= levenskracht).

Opmerkingen

De Hagedis is een bijzonder zware oefening, dus als je merkt dat het te zwaar is, forceer jezelf dan niet! Misschien moet je je spieren eerst met andere oefeningen versterken. Probeer de Hagedis over een tijdje gewoon nog eens.

Als je de ellebogen helemaal gestrekt houdt, lukt het je niet om je lichaam van de grond te tillen. Daarom moet je de ellebogen dus iets gebogen houden. Buig de ellebogen echter niet teveel, want dat doet afbreuk aan het effect van de oefening.

Diersymbool

In culturen over de hele wereld hebben mensen symbolische associaties bij dieren. Als je een yoga oefening met een dierennaam in je yogales aan bod laat komen, is het misschien leuk om wat over de symboliek van het betreffende dier te vertellen. Klik hier om op het yogablog een artikel over de hagedis als diersymbool te lezen.

Print Friendly
Share

3 reacties op “Hagedis

  1. Goede vraag, Winfried. Als ik zelf zo na ga, is het vooral voor de armen erg zwaar, maar het is ook zwaar voor de spieren in de romp. Om de armen voor te bereiden is het misschien een idee om vanuit de uitgangshouding alleen de armen te gebruiken en het onderlichaam op de mat te laten liggen (het wordt dan meer een soort Cobrahouding (Bhujangasana) met wijd uiteen staande armen).
    De romp zou wellicht met de Plankhouding (Phalakasana) voorbereid kunnen worden. Wat denk jij daarvan?

  2. Hoi Arjan, dat zou inderdaad kunnen. En misschien is dan de volgende stap dat je tot aan de knieën opdrukt, al wordt hij dan al zwaarder. Ik ga het proberen.