Adem Vasthouden in Staande Positie

Bij deze oefening stretch je de romp en armen terwijl je de adem vasthoudt.

Uitvoering

  1. Ga staan met de benen in spreidstand. De armen hangen ontspannen langs het lichaam;
  2. Adem in (door de neus) en breng de armen zijwaarts omhoog tot de handen boven het hoofd bij elkaar komen (handpalmen tegen elkaar);
  3. Houd nu de adem 7 tot 12 tellen vast;
  4. Adem uit (eventueel door de mond) en breng de armen zijwaarts omlaag;
  5. Blijf even leeg (voor zolang dit prettig voelt).

Herhaal de oefening een aantal keer.

Baten

Het vasthouden van de adem verruimt de borst en reinigt de longen. Op het psychisch vlak vergroot het de wilskracht.
Door de armen omhoog te strekken worden de romp en armen gestretcht; de spieren aldaar kunnen zich hierdoor naderhand makkelijker ontspannen.

Opmerkingen

Je kunt de tijdsduur waarin je de adem vasthoudt stapsgewijs opvoeren Je begint bijvoorbeeld bij 7 tellen en bij elke herhaling houd je de ademhaling iets langer vast tot je bij 12 tellen bent. Als 7 tellen bij aanvang nog te veel is, houd je de ademhaling gewoon wat korter vast.

Print Friendly
Share